اصول سئو چیست و به چه کار می آید؟
شاید این اولین سوال در ذهنی کسی که لغایت به حال با سئو آشنایی نداشته باشد بوجود بیاید که اصول سئو چیست؟ مهمتر از استجابت به این سوال بهتر است به این نکته اشاره کنیم که نباید SEO را «سئو» تلفظ نماییم زیرا SEO گرفته شده از واژه ها Search Engine Optimization است و در زبان انگلیسی کلماتی که کوتاه میشوند باید به چهره جدا منفک تلفظ شوند و تلفظ درست آن «اس . ای . او» است و فقط جهت سهولت در کار «سئو» تلفظ میشود. حال بهتر است به پاسخ سوال «اصول سئو چیست؟» بپردازیم.
یکی از نکاتی که همواره مطرح میشود این است که نگرش راستی در جامعه نسبت به سئو هستی ندارد و مالکان سایتهای اینترنتی و وبمسترها به حقیقت با اصول سئو آشنا نیستند و به همین انگیزه نقطه نظر حقیقت نسبت به بهینه سازی سایت ندارند و به همین علت توقعات نادرستی از سئو خواهند داشت. در این مقاله میخواهیم شما را با نکات گوناگون سئو آشنا کنیم و روشهای گوناگون آن را روشنگری دهیم لغایت نهایت پاسخ سوال سئو چیست را بدانیم.
سئو چیست
سئو چیست؟
تعریف سئو : سئو یک پروسه نزدیک وقت مانع و یک علم وسیع است که دائم جزئیات آن در حال تغییرند، سئو سایت شما را با موتورهای جستجو دوست میکند تا آنها سایتتان را در صفحات اول برای کاربران جستجوگر خود نمایش دهد که برآیند اینکه شما بازدیدهای کاملا رایگان، اصلی و طبیعی دریافت کنید.
تاریخچه سئو : همانگونه که سئو برپایه موتورهای جستجو برپا است بعد تاریخچه آن برمیگردد به زمانی که موتورهای جستجو روی کار آمده بودند؛ سئو تقریبا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط مدیران سایتها بوجود آمد.
سئو چه سودهای میتواند داشته باشد؟
از آنجایی که موتورهای جستجو ۸۵% (و در برخی از سایتها بیشتر) از بازدید راستین و طبیعی سایت شما را تشکیل میدهد بهینه سازی یا سئو سایت میتواند سودهای ذیل را به شما و سایت شما برساند:
سئو به شما کمک میکند که بازدید کننده اکثریت برای سایت خود جذب کنید.
سئو به شما کمک میکند که با احصاء و بازدید بالا بدست تبلیغ پول زیادی بدست بیاورید.
سئو به شما کمک میکند که شهرت و اعتبار را برای خویش و سایت خود کسب کنید.
سئو به شما کمک میکند که سایتتان را با موتورهای جستجو دگرگون کنید.
سئو به شما کمک میکند که تجارت الکترونیکی (اینترنتی) خود را رونق بخشید.
برای صریح شدن قضیه به نمونه زیر دقت کنید:
فرض کنید شما سایتی دارید که در آن به فروش گونه ها و اقسام موبایلهای گوناگون میپردازید، در فهرست موبایلهای شما iPhone 4S نیز وجود دارد، اگر کاربران منظور خرید این گوشی را داشته باشند کلمات نظیر:
خرید iPhone 4S
سایت فروش iPhone 4S
خرید آیفون ۴ اس
خرید آیفون ۴S
و صدها کلمه سایر را که به اصطلاح Query میگویند را جستجو میکنند، آیا سایت شما در فهرست پیشنهادهای نخست موتور جستجو پیمان دارد؟ آیا سایت شما در صفحه نخست قرار دارد؟ اگر پاسخ بله هست باید شاد باشید که موتورهای جستجو با سایت شما دوست هست و سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است و اگر جواب خیر است بهتر است به فکر بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو باشید تا با اینکار در صفحه اول موتورهای جستجو قرار بگیرید، بازدید بیشتری داشته باشید و برآیند اینکه فروش بیشتری بدست آورید.
انواع سئو
بهینه سازی سایت به سه طریق سفید، سیاه و خاکستری صورت میگیرد:
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید
۱ – SEO White Hat – سئو کلاه سفید: سئوی کلاه سفید، بهترین و پراستفاده ترین گونه بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است که بدست مدیران سایتها کاربرد میشود، بهینه سازی سایت با استفاده از این گونه رهنمود شده زیرا کاربرد از این روش نه فقط به سایت شما ضربه نمیزند بلکه یک شیوه کاملا صحیح و استاندارد برای موتورهای جستجو است و موتورهای جستجو این شیوه را پافشاری میکنند.
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه
۲ – SEO Black Hat – سئو کلاه سیاه: نوعی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که با فریب دادن و تخطی از قوانین آنها و سایتی که برای کاربران سودمند نیست به چهره کاذب با موتورهای جستجو دوست کنند و بازدید بیشتری از آنها اخذ کنند.
تذکر : این گونه سئو هرگز رهنمود نمیشود! زیرا موتورهای جستجو دائم در کوشش هستند الی وبسایتهایی را که از گونه بد و سیاه بهینه سازی شده باشند شناسایی کرده و جریمه سازند؛ اغلب سایتهایی که از این طریق برای بهینه سازی سایت خویش بهرهگیری میکنند شناخته شده و جریمه میشوند.
سئو کلاه خاکستری
3_ Gray Hat SEO_ سئو کلاه خاکستری: اگر از طریق کلاه سفید استفاده کنید در کلمات کلیدی رقابتی زمان زیادی میبرد الی به نتیجه برسید، به کارگیری روش کلاه سیاه هم شما را با خطر جریمه و پنالتی شدن مواجه میکند بعد در این موارد بعضی متخصصان سئو از روشی کاربرد میکنند که به سئو کلاه خاکستری نامی است.
همان طور که از نامش پیداست این روش ترکیبی از دو روش قبل است و کوشش میکند گوگل متوجه ترفندهای افزایش رتبه سایت نشود. بهرهگیری از این طریق به سبب ریسک بالا توصیه نمیشود.
چگونگی سئو سازی سایت از شیوه SEO White Hat توسط سئو ۲۴ در مقالههای بعدی منتشر میشود. امیدواریم که با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد سئو بدست آورده و با مفهوم سئو اغلب آشنا شده باشید. وانگهی سئو مراحل زیادی دارد که در پیوسته به آن خواهیم پرداخت.
مراحل سئو سایت چیست؟
شخص یا شرکتی که می خواهید فعالیت سئو را اتمام دهید و رتبه سایت در گوگل را درمان بخشد، باید مراحل مختلفی را طی کند لغایت این رخداد بیفتد. در عقیده داشته باشید که شرکتها و سایتهای گوناگون اهداف متفاوتی از فرآیندهای سئو را دنبال میکنند. بعضی از سایتها به پیگیری افزایش بازدید سایت هستند و بعضی سایر به پیگیری افزایش فروش هستند. به راستی افزایش ورودی از گوگل همواره به معنای افزایش فروش نیست و با هم تفاوت دارند، با پروا به هدفی که یک پروژه سئو به پیگیری دارد، مراحل شغل نیز میتوانند تغییر کنند. در حال کلی مراحل سئو سایت عبارتند از:
تحلیل مخاطب و تحلیل رقبا
برنامه ریزی و هدف گذاری
انتخاب کلمات کلیدی
تولید محتوای پیوسته و هدفمند
انتشار مطالب و لینک سازی
تحلیل و اندازه گیری نتایج توسط آمده
همان طور که گفته شد، مراحل سئو برای سایتهای مختلف در حوزههای گوناگون متفاوت است، شدنی است یک سایت خبری، صرفا به پیگیری افزایش ورودی از گوگل بر روی خبرهای روز باشد و یک سایت فروشگاهی برایش اهمیت دارد که برای واژه ها خاصی ورودی بگیرد. امیدواریم که با توضیحاتی که در این نوشتار داده شد پذیرش سوال «اصول سئو چیست؟» را اخذ کرده باید، در نظر داشته باشید که این مطلب با سوالات و نظرات شما عزیزان کامل میشود و اگر سوالی در باره سئو دارید می توانید آن را برای ما ارسال کنید لغایت به آن استجابت دهیم.